ОБ ОБУЧЕНИИ В ДИСТАНЦИОННОМ РЕЖИМЕ

 

СТУДЕНТ СЧИТАЕТСЯ ПРИСУТСТВУЮЩИМ НА ЗАНЯТИИ, ЕСЛИ У НЕГО ВКЛЮЧЕНЫ КАМЕРА И МИКРОФОН, И ПРИ ЭТОМ СТУДЕНТ АКТИВНО ВКЛЮЧАЕТСЯ В РАБОТУ.

 

 «25» января 2021 г..                                                                    

 Распоряжение № 01

 О сроках проведения контроля успеваемости

 студентов во 2-ом семестре 2020-2021 учебного года

 

Срез

 

Сроки

Диапазон баллов

1-й срез –

 

с 22.03.2021 г.

по 27.03.2021 г.

 

1 срез:

минимум – 17 баллов,

максимум – 34 балла

 

2-й срез –

с 26.04. 2021 г.

по 06.05.2021 г.

 

2 срез:

минимум – 7 баллов,

максимум – 14 баллов

 

3-й срез –

 

с 07.06. 2021 г.

по 19.06.2021 г.

3 срез:

минимум – 11 баллов,

максимум – 22 баллов

 

 

 

     

Формы контроля

1-й срез –

 

с 22.03.2021 г.

по 27.03.2021 г.

 

1 срез:

минимум – 17 баллов,

максимум – 34 балла

 

1 – терминологический диктант

2 – тестирование

3 коллективная презентация

4 – индивидуальная презентация

5 – аналитическое эссе

2-й срез –

с 26.04. 2021 г.

по 06.05.2021 г.

 

2 срез:

минимум – 7 баллов,

максимум – 14 баллов

 

1 – диктант

2 – тестирование

3-й срез –

 

с 07.06. 2021 г.

по 19.06.2021 г.

3 срез:

минимум – 11 баллов,

максимум – 22 баллов

 

1 – терминологический диктант

2 – тестирование

3 – индивидуальная презентация

4 – аналитическое эссе

 

 

 

«Введение в теоретическую и прикладную лингвистику»

Система выставления баллов в третьем модуле

 

Виды отчетности

Максимальные баллы за задания

Комментарий

терминологический диктант и

тестирование

10

 

 (электронный тест на время по всем темам семестра – 1 попытка)

индивидуальная презентация

5 (не более 1 презентации)

Уезжающим можно представить на занятии во вторник 11 мая (онлайн).

аналитическое эссе

 

7

Письменная работа на английском языке. Сопоставительный анализ двух крупных методов исследования.

ИТОГО за 3-й модуль

Максимум:

22 балла

Минимум:

11 баллов

 

 

 

ВСЕМ СТАРОСТАМ НЕ ПОЗДНЕЕ 26-03-21 СДАТЬ СВЕДЕНИЯ О ПРЕЗЕНТАЦИЯХ, ПОСЕЩАЕМОСТИ И БАЛЛАХ ГРУППЫ ЗА ТЕСТ!!!

 

Unit 4. Fundamentals of scientific research in linguistics

  • Linguistics as a science of language and communication.
  • The objectives of general, descriptive and applied linguistics in the context of culture and education.
  • Linguistic Research Methodology.
  • Object and subject of linguistic description.
  • Research Hypothesis.
  • Requirements for the scientific apparatus of the study.
  • Qualitative and quantitative research methods in linguistics.
  • Requirements for the results of scientific research.
  • Mastering a second language Horizons.
  • Qualitative and quantitative methods of scientific research.
  • Competence of applied linguistics and changes in the concepts, relationships and intentions of teachers.
  • Language modeling for special purposes and a professional communicator in applied linguistics.

Unit 5. Linguistics of the text and linguistics of discourse

  • Linguistic identity and linguistic expertise.
  • Verbal and non-verbal codes in the field of communication and culture.
  • Assessing the level of competence of a linguistic personality based on analytical procedures of applied linguistics.
  • Discourse analysis. Discursive markers. Basics of Conversion Analysis. Frame structures.
  • Text Linguistics. Cohesion and coherence.
  • Applied Linguistics: Linguistic Dimensions in Text Processing.
  • Content analysis of the text. Intent analysis of the utterance and text.
  • Narrative text analysis. Hermeneutics of narrative. The focus of empathy. Point of view. Polyphony of the “voices” of the text.
  • Text Attribution. Parsing. Linguistic expertise. Language and power. Language and law.
  • The hermeneutic circle method. Text tonality.
  • The method of interpretative analysis of text by text fractions.

Unit 6. Special methods of linguistic research

  • Commutation method.
  • The method of minimum pairs.
  • The method of oppositional analysis.
  • The method of distributive analysis.
  • The method of valency analysis.
  • Etymological method.
  • The method of free association.
  • The translation method.
  • The interpretation method.
  • Componential Analysis Method.
  • Taxonomy.

Group presentations topics:

1.    Methods of observation.

2.    Description Methods.

3.    Experimental methods

4.    Case study.

5.    Questioning.

6.    Interview. 

Unit 4. Questions for discussion

  1. What is Scientific Knowledge? What features seem specific for it?
  2. What is a scientific method? Why do we need it?
  3. What features should scientific results have to fit a notion of a method-based study?
  4. What is methodology? What meaning does English word ‘methodology’ have?
  5. What levels of methodological thought can you name?
  6. Are all possible methodological approaches just the same?
  7. What is a scientific approach? Is it just a system of belief? Is it a sort of a model?
  8. What is Meta-Language? Why do we need it?
  9. Are all methods equivalent in Research?
  10. What are key stages of scientific research?
  11. What is the difference between theory analytical review and empirical research?
  12. What is the difference between qualitative and quantitative methods in English Research tradition?
  13. Can you name various qualitative and quantitative methods in English Research tradition?
  14. What role should an observer play in the research? Should one stay visible or invisible? Can observer influence research results?
  15. Can you tell the difference between linguistic scientific research methods and general research methods?

 

Research is "creative and systematic work undertaken to increase the stock of knowledge, including knowledge of humans, culture and society, and the use of this stock of knowledge to devise new applications."

 

 

         Арнольд И.В. Основы научных исследований в лингвистике [Электронный ресурс]: Учеб. Пособие / И.В. Арнольд. – 2-е изд., стер.  — М.: ФЛИНТА, 2018. — 176 с.  ISBN 978-5-9765-2964-9 

 

Методология

"Методология может пониматься как совокупность исследовательских приемов, система принципов и способов организации научного исследования.

Как правило, методология имплицитно или эксплицитно развивается в рамках определенной парадигмы - теории или модели постановки проблем, принятой в качестве образца для решения исследовательских задач, и является воплощением ее философских оснований и принципов.

Обычно одна парадигма включает более одной методологии; смена парадигм означает смену научных стандартов и подходов."

ЛЕОНТОВИЧ О.А.

МЕТОДЫ КОММУНИКАТИВНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ.

- М.: Гнозис, 2011. - 221 с.

  • Hypothesis [haɪ'pɔθəsɪs] (pl. hypotheses [-siːz])
  • is a supposition or proposed explanation made on the basis of limited evidence as a starting point for further investigation;
  • Origin: late 16th cent.: via late Latin from Greek hupothesis ‘foundation’,
  • from hupo ‘under’ + thesis (= ‘placing)

 

 

             The “Falsification Principle

 

  • Karl Popper believed that scientific knowledge is provisional – the best we can do at the moment.
  • Popper is known for his attempt to refute the classical positivist account of the scientific method, by replacing induction with the falsification principle.
  • The Falsification Principle, proposed by Karl Popper, is a way of demarcating science from non-science. It suggests that for a theory to be considered scientific it must be able to be tested and conceivably proven false.
  • For example, the hypothesis that "all swans are white," can be falsified by observing a black swan.
  • For Popper, science should attempt to disprove a theory, rather than attempt to continually support theoretical hypotheses.

Extra Reading materials

Training materials

Advanced Exercises

Analytical Essay Structure 1

(1,000 words)

i. The concept of the method of scientific research

and standard criteria for its evaluation.

ii. Analytical description of method 1.

(Citing is welcome. Quoting must be followed by analysis.)

iii. Advantages and disadvantages of the method.

 

iv. Conclusion

v. References

Analytical Essay Structure 2

(1,500 words)

i. The concept of the method of scientific research

and standard criteria for its evaluation.

ii. Analytical description of method 1.

(Citing is welcome. Quoting must be followed by analysis.)

iii. Analytical description of method 2.

(Citing is welcome. Quoting must be followed by analysis.)

iv. The common features

v. Differences.

vi. Advantages and disadvantages of the two compared methods.

vii. Comparison table

viii. Compatibility analysis.

ix. Conclusion

x. References

The methods

  1. Case study. Types and features. Opportunities and limitations. 
  2. Conceptual analysis. Opportunities and limitations. 
  3. Content analysis. Opportunities and limitations. 
  4. Conversation analysis. Opportunities and limitations.
  5. Discourse analysis. Opportunities and limitations. 
  6. Ethnographic method. Typology of approaches. 
  7. Experiment. Types and features. 
  8. Intent analysis. Opportunities and limitations. 
  9. Interviewing. Opportunities and limitations. 
  10. Narrative analysis. Opportunities and limitations.
  11. Observation method. Types and features. Opportunities and limitations. 
  12. Semiotic analysis.
  13. Componential analysis

Номер Темы

ФИО студента

 

Темы

 

Дата сдачи эссе

 

оценка

 

  1.  

1+7

 

 

2.     

1+11

 

 

3.     

2+3

 

 

4.     

2+10

 

 

5.     

2+12

 

 

6.     

2+13

 

 

7.     

3+8

 

 

8.     

4+8

 

 

9.     

4+9

 

 

10. 

5+10 /5+3/ 5+2/

 

 

11. 

6+7

 

 

12. 

6+11

 

 

13. 

7+11

 

 

14. 

8+10

 

 

15. 

8+11

 

 

16. 

9+11

 

 

17. 

10+11

 

 

YOU CAN FIND TESTING YOUR MATERIALS HERE BELOW

 

Group 111

10 POINTS TEST (111)

 

 

Group 113

10 POINTS TEST (113)

 

 

Group 116

10 POINTS TEST (116)

 

 

Дорогие студенты!

 

Напоминаем вам, что в презентации должны быть отражены основные сущностные моменты рассматриваемого вопроса, метода или подхода,

 

НО также:

 

блоки и инструменты проверки освоения нового материала

 

(не обязательно Kahoot),

 

в том числе (1) вопросы / тесты по содержанию

 

и (2) вопросы для обсуждения (например, сильные и слабые стороны обсуждаемого метода / подхода), требования к исследователю, к материалу, понятийно-терминологическому аппарату. Также в начале выступления желательно обозначить план презентации

 

и выделить набор ключевых терминов с их определениями

 

(и акцентировать их в ходе и в конце выступления).

 

И конечно, примеры из практики никак не помешают в любой презентации.

 

 

IMRAD

Стандартная структура  английской научной статьи

Title

(Название статьи)

Указывается тема исследования, автор, аффилиация. 

В студенческих сборниках также научный руководитель.

Annotation

(Аннотация)

Конкретизирует содержание статьи и кратко отражает структуру IMRAD

Key Words

(Ключевые слова)

Указываются ключевые термины и понятия исследования

Introduction

(Введение)

Проблема, актуальность, новизна, объект и предмет; цели и задачи;

Аналитический обзор литературы; ключевые понятия исследования.

Methods

(Методы)

Методы, материал анализа, условия эксперимента, методики и средства проведения исследования

Results

(Результаты)

Анализ, интерпретация и первичное обобщение полученных в результате исследования новых данных.

Discussion (Обсуждение)

Полученные ответы, их достоверность, значение,

Conclusion (Заключение)

Обобщение полученных результатов и выводов по ним; перспективы дальнейших исследований.

References (Литература)

Библиографические данные статей оформляются по требованиям издания (e.g. ГОСТ).

Указываются все процитированные и проанализированные источники.

KEY TOPICS FOR DISCUSSION U.4-6

  1. Case study. Types and features. Opportunities and limitations. 
  2. Conceptual analysis. Opportunities and limitations. 
  3. Content analysis. Opportunities and limitations. 
  4. Conversation analysis. 
  5. Coordinated management of meaning (CMM). Opportunities and limitations. 
  6. Cultural values and meaning analysis.
  7. Discourse analysis. Opportunities and limitations. 
  8. Ethnographic method. Typology of approaches. 
  9. Experiment. Types and features. 
  10. Intent analysis. Opportunities and limitations. 
  11. Intercultural communication concepts. 
  12. Interviewing. Opportunities and limitations. 
  13. Narrative analysis. 
  14. Observation method. Types and features. Opportunities and limitations. 
  15. Qualitative and quantitative methods of linguistic analysis.
  16. Syntactic text structures linguistic analysis methods. Rhetorical analysis. Opportunities and limitations. 
  17. Semiotic analysis. 
  18. Text Linguistics. Cohesion and coherence. Emotionality versus Emotivity. Text Tonality  
  19. Linguistic Semantics. Semantic Component Analysis. Denotation, Reference and Connotation analysis.
  20. Communication event. Text and Communicator. Linguistic personality conception.

The third question

Term paper methodological issues

  1. What linguistic material did you collect and process in your study? 
  2. What linguistic methods did you apply in your term paper and why?
  3. What linguistic models were involved in your study?
  4. What linguistic concepts were in involved in your study?
  5. Did you use any special linguistic analysis techniques in your study?
  1. Какой лингвистический материал вы собрали и обработали в ходе вашего исследования?
  2. Какие лингвистические методы вы применили в своей курсовой работе? Что определило (или чем обоснован) ваш выбор?
  3. Какие лингвистические модели были задействованы в вашем исследовании?
  4. Какие лингвистические концепции и понятия были актуальны для вашего исследования?
  5. Использовали ли вы какие-либо специальные методы лингвистического анализа в вашем исследовании?

Всем старостам до 1-го марта 2021 подготовить отчет 

о посещаемости занятий и работе на занятиях

Все пропуски должны быть закрыты выполнением дополнительных заданий - подготовкой дополнительных презентаций, написанием эссе.

 

 

 

TEXT LINGUISTICS TERMS YOU NEED TO KNOW

 

1.       Levels and layers of language and discourse;

 

2.       Language versus Speech versus discourse;

 

3.       Signs and symbols;

 

4.       Monologue – dialogue – soliloquy;

 

5.       Hermeneutics, hermeneutic circle;

 

6.       Decomposition and deconstruction of text.

 

7.       Text theory versus Text Linguistics;

 

8.       Textuality;

 

9.       Text grammar: proposition – sentence – utterance; deep and surface structures;

 

10.   cohesion;

 

11.   coherence;

 

12.   intentionality;

 

13.   acceptability;

 

14.   informativity;

 

15.   situationality;

 

16.   intertextuality (in text linguistics);

 

17.   Recurrence (same words occur);

 

18.   Substitution (Стагирит = Аристотель);

 

19.   Pro-forms (местоимения и про-формы: Yes, it is.);

 

20.   Deixis (here and there; these and those);

 

21.   Ellipse;

 

22.   consecutio temporum (sequence of tenses);

 

23.   conjunctions / kənˈdʒʌŋkʃən / and connectors;

 

24.   meta-communication;

 

25.   isotopy, (isotopism  = semantic cohesion);

 

26.   scenes and frames;

 

27.   text interpretation; presuppositions; implications; implicit meanings; inference;

 

28.   Theme - Rheme Progression;

 

29.   associative ties and inferences;

 

30.   superstructures and macro-structures; Frames – Scenes – Scripts;

 

31.   anaphora;

 

32.   cataphora;

 

33.   Texture;

 

34.   Empathy;

 

35.   Narrative text structure;

 

36.   Narrative text functions;

 

37.   Narrative techniques;

 

38.   Speech act structure: invention; locution; illocution; perlocution.

 

39.   ETHOS - LOGOS - PATHOS

 

 

Всем старостам просьба до 11-го апреля 2021 г. включительно создать папки на корпоративном диске для курсовых работ группы и выслать гипер-ссылку научному руководителю на корпоративную почту, чтобы можно было обсудить уровень готовности работ на занятии во вторник 13-го апреля.

Standards of the file names:
Group_113_Ivanova_Marina_full_text_Chapter_01_1a
Group_113_Ivanova_Marina_the_key_outcomes_Chapter_01_1b
Group_113_Ivanova_Marina_Research_Methodology_02a
Group_113_Ivanova_Marina_full_text_Chapter__02b
Group_113_Ivanova_Marina_References_Literature_03a
Group_113_Ivanova_Marina_References_Materials__03b
Group_113_Ivanova_Course_Paper_Presentation__04

 

Dictation | Text Linguistics (20-22-04-2021)

 

111 Module 5 Text Linguistics & DA-CA-CDA

https://public-lms.tversu.ru/courses/3/quizzes/501

113 Module 5 Text Linguistics & DA-CA-CDA

https://public-lms.tversu.ru/courses/3/quizzes/502

116 Module 5 Text Linguistics & DA-CA-CDA

 

https://public-lms.tversu.ru/courses/3/quizzes/504

Всем старостам просьба до 27-го апреля 2021 г. уточнить сведения о посещаемости и баллах за тесты по своим группам и выслать мне, чтобы можно было во вторник объявить баллы.  

Some extra support materials